Lista

Vad heter hästen? Pomperipossa
Tycker du att den ska heta något annat? Nää
Vad kallar du hästen?
Possa, Possis, prinsessan, sötan, älskling, tanten, surkärring bl.a ;)
Vad kallar andra hästen?
Possa

Hur gammal är den? 17år
Vilket år/månad/dag föddes den?
1994.05.01
Vilken färg har den? Rödbrun
Har den några tecken?

Hur hög i mankhöjden? 152cm

Är det ett sto/valack/hingst? Sto
Vad är det för ras? Svensk varmblod / arabiskt fullblod

Har du tävlat den i hoppning? Ja (Klubbnivå)
Vilka klasser/hur högt? Clearrounder, LE o LD
Är den tävlad i dressyr?
Ja (Klubbnivå)
Vilka klasser?
LC:1, LC:2 o LB:1 
Är den tävlad fälttävlan? Nej
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej
Är den tävlad i något annat? Nej
Har den tävlat in några pengar? Nej
Hur mycket? -

Har hästen championatspoäng? Nej
Hur högt har du hoppat med den? 1 m
Är hästen bra på dressyr? Jo, På den nivån jag rider på är hon perfekt.
Hur är den i skritten?
Ska eg inte säga nåt om några gångarter då jag knappt kan nåt. Men dom är iaf inte helt kassa men hade kunnat vara mkt bättre.
Hur är den i traven?
Hur är den i galoppen?
Kan den skänkelvikningar? Ja 
Kan den öppna/sluta? Ja
Kan den galoppombyten? Har inte gjort det med henne så vet inte.

Är hästen pigg?
Är hästen trög? Hon är varken lat eller för pigg utan lagom för det mesta:)
Är hästen stark?
Är hästen het? Nej
Bockar den? Ibland
Har du bockat med den?
Ja 
Stegrar den? Nej
Har du stegrat med den? samma som ovan
Sparkar den bakut?
Ibland, speciellt om man är och galopperar och det går segt.
Har du sparkat bakut med den? Ja
Skenar den ofta med dig/andra? Nej, aldrig (peppar peppar)
Har du skenat på den? Nej
Är den tittig? Nä eg inte, Men när hon är på det humöret kan hon jävlas lite med mig;)
Har du badat tillsammans med den? Nä hon vill inte alls gå i vattnet.
Har ni hoppat tillsammans? Jaaaaa
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Jodå

Hoppar hästen bra?
Hellre än bra
Gillar den att hoppa?
Ja!
Har den bra hoppteknik? svarat redan
Hur högt brukar du hoppa med den? Olika
Hur ofta hoppar du den? Det beror på, Har inte hoppat på länge, Men på vintern blir det upp te 1 gg/vecka.
Hur är den när den rids ut? Lugn, trafiksäker. Kan vara rädd för hundar, ibland traktorer och vattenpölar;)
Tycker den att det är kul? Jo
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Det beror på dagshumöret.


Står hästen i box? Ja
Går hästen på lösdrift?
Hur mycket och vad äter hästen? 6dl Krafft grund (dvs 0.50kg) 10kg hö ungefär.
Går den i hagen varje dag? Men jaa.
I en stor eller liten hage? En stor liten hage ;) Men kan röra sig i alla gångarter utan problem.

Hur länge går den ute per dag? 8h ca 
Gillar den att vara ute i hagen? Jo
Har den vindskydd i hagen? Nej

Hur ofta rids hästen? 5-7 dgr / vecka
Är det en svår eller lätt riden häst? Det beror på vem som rider. Med mig på kan jag tänka mig att hon ser ganska lätt ut, Jag har ändå ridit henne i 2 år. Men man ska väldigt still med sätet, Inte trycka för hårt eller mjukt med skänklarna, Inte vara för ostadig i handen och inte fastna. Man ska göra precis rätt för att hon ska göra rätt tebax. En ärlig häst helt enkelt, Älskar att rida henne!:)
Vem äger hästen? JAAAAAG!!!!!! (eller eg mamma,fast jag ändå;)
Är hästen snäll i stallet? Njeaaa, Beror på vem man frågar;) 
Kan hästen stå lös i stallet? Kan kan hon ju, Men det får man inte.
Måste hästen vara uppbunden?
Är hästen lättlastad? Jo, Om man inte drar i grimskaftet utan det måste hänga löst.
Är den snäll att klippa? Aldrig gjort.
Vad har den för sadel/sadlar?
En hopp och en dressyr
Vad har den för benskyd/benlindor just nu
? Massa olika
Vad har den för bett just nu? 2-delat o ett nova.
V
ad har den för täcken? 4 svettäcken, 2regn, 2mellan,2vinter (3 eg men ett trasigt som är hemma), 3 länd, 1 regnridtäcke, 1 stalltäcke.

Tror du att hästen gillar dig? Jag hoppas då det.
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Hon gnäggar te mig rätt ofta. En ggn vart hon lös i ridhuset och utan att jag hade gjort något kom hon fram till mig,gnäggar och börjar klia mig på benet.

Samma när jag satt utanför hennes box m boxdörren öppen så kom hon och gnäggade och lade mulen mot min kind o höll den där en stund.
Gillar du hästen? Ne, Jag ÄLSKAR henne
Nämn en sak som är - med hästen

Nämn en sak som är + med hästen: Det finns både för och nackdelar med allt och alla och det blir svårt att räkna upp allt här.
Har ni många minnen tillsammans?
Ja
Nämn det bästa: Dom ggrna jag skrivit om ovan (Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? punkten)
Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen: Ja många ggr. Och ALLTID en ggn innan jag går hem, då låter det såhär: "Godnatt Possa, Jag älskar dig gumman, sovsågott vi syns imorgon!" Jag kan inte fara från stallet utan att ha sagt det till henne ;)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0