Gårdagens ridpass

Det blev ett dressyrpass i paddocken med Possa igår. Provade även mina nya ridbraller och dom var Så hääär sköna!
Började med att skritta fram henne på långa tyglar i ca 5 min och ungefär lika länge på korta.
När jag sedan började trava var det bara framåt som gällde, Både på rakt spår och lite volter.
När hon gick framåt hela tiden "av sig själv" började jag arbeta henne lite mer, Lite mer voltarbete bl.a.
Efter en stund saktade jag av till skritt och jobbade även där, Och när vi travade igen var hon mkt mer avslappnad.
Vi red igenom LC:1 3ggr.
Första ggn Gick det inte speciellt bra, Hon stressade iväg lätt men när jag pratade och prooade till henne lugnade hon ner sig snabbt. Galoppfattningarna gick dåligt och hon slappnade inte alls av i övergångarna till skritt på serpentinerna.
Andra ggn gick det ännu fortare att få henne lugna ner sig och glp fattn. funkade liite bättre. Lite mer avslappnad i övergångarna.
Tredje ggn var hon lätt att lugna ner 9av10ggr lyssnade hon direkt jag prooade. Glp fatn. Inte mk bättre men hon vart väldigt fin och avslappnad i skritten:)
Tränade mkt fattningar från trav på rakt spår, Glpera hela långsidan och sakta av som belöning. Fick till det ganska bra i båda varven och då bytte vi övning.
Och den gick till såhär:
Travade under nedsittning på volten. På öppna delen flyttade jag Possa för innerskänkeln, Sen travade vi på i ett lite friskare tempo och vid C gjorde vi en halt eller överggn till skritt.
I höger varv gjorde jag flyttningarna i glp ngr ggr, Bara för att testa lite och för att hon har en tendens till att skjuta in bakdelen när man galopperar.
I vä varv jobbade vi bara på lite mer i traven och gjorde nån skänkelvikning fr förlängda hörnlinjen till spåret.
Travade & skrittade sedan av henne.
Sammanfattning av passet: En nöjd häst och en nöjd matte:)
Självklart lägger jag in skrittpauser, Men orkar inte skriva varje ggn jag har gjort det.
Även idag äre dressyr som gäller.
Failbild, Possa tar ut sina
agressioner(stavning?) på min sko;)
(Går inte att styckesindela, Hoppas ni står ut :/ )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0